Τετάρτη, 23 Οκτωβρίου 2013

Όταν το παιδί αρνείται να πάει σχολείο...




Η άρνηση πολλές φορές του παιδιού προς το σχολείο και οι διάφορες δικαιολογίες που χρησιμοποιεί ότι δήθεν πονάει το κεφάλι του ή η κοιλίτσα του για να μείνει στο σπίτι, δεν προέρχεται από το φόβο του προς το σχολείο ή από το άγχος του αποχωρισμού από τη μητέρα. Υπάρχει περίπτωση να οφείλεται και στην αλλαγή της δασκάλας. Πολλά παιδιά τα πάνε καλά με ορισμένους ανθρώπους και με άλλους όχι.

Έχουν κι αυτά όπως και οι μεγάλοι τις συμπάθειες και αντιπάθειές τους. Μπορεί για τους άλλους μαθητές ο δάσκαλος να είναι εξαιρετικός για τον συγκεκριμένο όμως μαθητή τα πράγματα είναι διαφορετικά. Και αν ο μαθητής φθάσει στο σημείο να παραδεχθεί το λόγο που δεν θέλει να πάει σχολείο ο πανικός στην οικογένεια είναι βέβαιος. Είναι απόλυτα δικαιολογημένοι να φοβούνται οι γονείς γιατί αυτή η αντιπάθεια μπορεί να έχει αρνητικά αποτελέσματα στη σχολική απόδοση του παιδιού.

Τα παιδιά ηλικίας 5 έως 10 χρόνων περνούν μια σημαντική φάση για τη διαμόρφωση του χαρακτήρα τους. Το δημοτικό σχολείο αποτελεί μια θεμελιώδη περίοδο για την ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους. Έτσι ο δάσκαλος ή η δασκάλα γίνονται πρόσωπα σημαντικά και σημείο αναφοράς για τα παιδιά. Από αυτούς το παιδί θα μάθει τις γνώσεις και τους βασικούς κανόνες της κοινωνικής ζωής. Εξάλλου η τάξη είναι ο κοινωνικός μικρόκοσμος με τους κανόνες και τις δυσκολίες στις σχέσεις με τους άλλους.

Η δασκάλα είναι πρόσωπο ιδιαίτερα σημαντικό και από συναισθηματικής πλευράς, γιατί αντικαθιστά για μεγάλο μέρος τη μητέρα. Εάν η δασκάλα δεν ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις του ή δεν ικανοποιεί τις προσδοκίες του, το παιδί θα βιώσει τη σχολική εμπειρία και ίσως αντιμετωπίσει δυσκολίες τόσο στα μαθήματα όσο και στις σχέσεις του με τους συμμαθητές. Σ' αυτή την περίπτωση που αρνείται δηλαδή το παιδί να πάει στο σχολείο κρύβει κάποιο σοβαρό πρόβλημα και συνήθως συμβαίνει στα παιδιά που έχουν μια οικογενειακή ζωή υπερβολικά προστατευτική.

Τότε οι γονείς σταδιακά μαθαίνουν στο παιδί τους να αντιμετωπίζει την πραγματικότητα, επισημαίνοντας τα θετικά στοιχεία της ζωής στην τάξη, όχι μόνον όσον αφορά τις γνώσεις, αλλά και τις στιγμές του παιχνιδιού και της διασκέδασης.

Αν η κακή συμπεριφορά του παιδιού οφείλεται σε αντιπάθεια προς το δάσκαλο και την εκδηλώνει πρέπει να το βοηθήσει να ξεπεράσει το πρόβλημα. Στόχος αυτής της προσπάθειας δεν είναι να το αναγκάσει να αγαπήσει με το ζόρι το δάσκαλό του αλλά να του δείχνει τον απαιτούμενο σεβασμό. Η κριτική και τα παράπονα στο δάσκαλο θα επιδεινώσουν την κατάσταση.





 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου